De Vreedzame schoolOp deze pagina vindt u informatie over de vreedzame school. U kunt hier een kort verslag vinden over de onderwerpen die we in de klas hebben behandeld. Op deze manier kunt u er thuis nog met uw kind over doorpraten. |
Blok 1: Wij horen bij elkaar
In blok 1 is het vooral gegaan over groepsvorming en verantwoordelijkheden. We hebben gesproken over de sfeer in de klas, bestaande vriendschappen en nieuwe vriendschappen. Ook hebben we kort terug geblikt op het voorgaande jaar. Wat ging er mis en hoe kunnen we er voor zorgen dat het dit jaar beter gaat.
Met elkaar hebben we regels gemaakt. Die regels hangen nu op de deur van de klas. Alle kinderen en leraren hebben deze regels ondertekent, om het officieel te maken. Daarnaast hebben we de taken op de takenlijst verdeeld. Samen dragen we de verantwoordelijkheid voor een opgeruimd en net lokaal.
Tot slot hebben we het gehad over respect hebben, opstekers, afbrekers, tips en kritiek uiten. Deze begripppen hebben de volgende betekenis: - Respect hebben: je hebt waardering voor iemand - Opstekers: iets aardigs dat je tegen iemand zegt - Afbreker: iets onaardigs dat je tegen iemand zegt (negatieve kritiek) - Tips: Positieve kritiek
We hebben met elkaar afgesproken dat wanneer je iemand kritiek geeft dat dit positief geformuleerd moet worden. Ook als iemand bijvoorbeeld iets doet wat jij niet fijn vindt, kan dit op een positieve manier gevraagd worden. Het bestaat dan uit de volgende onderdelen: Begin altijd met ik (ik vind, ik zou willen dat, etc.) + wat je dan vind of wil + wat degene er voor in de plaats kan doen. Vooral dat laatste is erg belangrijk, want sommige kinderen weten niet zo goed hoe ze zich dan wel moeten gedragen. Ook praat je vanuit ik vind en niet jij bent. Jij vind iemand onaardig, dit betekent niet meteen dat iemand onaardig is.
Tot slot hebben we het over plagen en pesten gehad. Dat het een erg dunne scheidingslijn heeft. Want wanneer is iets pesten en wanneer plagen? We zijn tot de conclusie gekomen dat dit per kind verschillend is. En dat degene die geplaagd of gepest wordt, de enige is die daarover kan bepalen. Bij het plagen horen (helaas) ook meelopers en omstanders. We hebben het over de rol gehad van die twee rollen. Een meeloper is iemand die zomaar hetzelfde gaat doen als de ander. En een omstander die iets ziet gebeuren, maar doet er niets aan. We hebben het gehad over de gevolgen van deze rollen. En over wat je er eigenlijk voor in de plaats zou moeten doen. Daarbij zijn we wel tot de conclusie gekomen dat je altijd op je eigen veiligheid moet letten. Hulp halen is soms de beste oplossing. |